کد خبر: 1236536
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۴۰۳ - ۰۱:۴۰
داود عامری

در آستانه انتخاب رئیس دولت چهاردهم قرار گرفته‌ایم و این انتخاب روند بسیاری از مسائل و روش‌های مدیریتی چهار سال آینده کشور را رقم خواهد زد. بنابراین به هر میزان که در آن با دقت و بر اساس مطالعه برنامه‌های نامزدها، دست به انتخاب بزنیم، طبیعتاً در شکل‌گیری نتایج بهتر برای کشور سهیم خواهیم شد. بنابراین باید گفت که اولین راه انتخاب فرد شایسته‌تر، بررسی دقیق برنامه‌ها، اهداف و اندیشه‌های ارائه شده از سوی هر کاندیدا و توان مدیریتی و اجرایی‌سازی آن است. 
حال سؤال اصلی این است که چگونه می‌توانیم یک کاندیدای اصلح را انتخاب کنیم. در این خصوص می‌توان موارد زیر را برشمرد:
۱- رهبر معظم انقلاب فرمودند که یک اصل مهم در انتخابات، حضور در پای صندوق‌های رأی و مشارکت در انتخابات است. 
از یک سو این سخن به معنای آن است که نفس مشارکت در انتخابات یک اصل اولیه و پیش‌نیاز انتخاب کاندیدای اصلح است. اما این سخن به معنای عدم دقت در انتخاب فرد اصلح نیست، چرا که بار‌ها ایشان از مردم خواسته‌اند که با تدبر و تفکر دقیق دست به انتخاب بزنند. 
ایشان در سخنان خود در دیدار عید غدیر فرمودند: اصلح کسی است که در درجه اول به مبانی انقلاب و نظام و به این راه، اعتقاد قلبی و واقعی داشته باشد، همچنان‌که شهید خدمت، رئیسی عزیز واقعاً اعتقاد داشت و کاملاً محسوس بود که او با دل و جان و اعتقاد کار می‌کند. 
ایشان کارآمدی را ویژگی مهم فرد اصلح خواندند و گفتند: کارآمدی یعنی شب و روز نشناسد، دنبال کار باشد، توانایی کار کردن داشته باشد و از عناصر و همکاران خوب استفاده کند. 
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، توان و نشاط انجام کار همراه با اعتقاد راسخ به مبانی انقلاب را از دیگر شاخص‌های فرد اصلح دانستند و افزودند: فرد اصلح با این خصوصیات، قادر است از همه ظرفیت‌های متنوع و پر شمار کشور برای پیشرفت استفاده کند. 
۲ -به گمان نگارنده یکی از شرایط اصلح بودن نامزد، قدرت اجماع‌سازی میان ظرفیت‌های نظام و جلوگیری از اختلاف قوا و اثربخش کردن اقدامات کشور در رفع مشکلات است. 
۳- اینک کشور در شرایط خاص داخلی و بین‌المللی قرار دارد و جای آزمون و خطا نیست. بنابراین یکی از معیار‌های انتخاب اصلح، انتخاب فردی است که امتحان خود را پس داده باشد و نیاز نباشد بعد از صرف وقت و هزینه فراوان تجربه کسب کرده و سکان را به مسیر درست تغییر دهد. 
طبیعتاً هر فردی برای حمایت از یک کاندیدای خاص، دلایل و استدلال‌هایی دارد و مردم برای انتخاب نامزد اصلح خود، با مطالعه مطالب و نگاه‌های ارائه شده، به روش سفارش شده قرآن کریم عمل کنند که فرموده است، سخنان مختلف را بشنوید و بهترین را انتخاب کنید. بنابراین از بین مطالب ارائه شده می‌توان به زوایای مختلف عملکرد توانمندی و صداقت هر کاندیدایی پی برد و دست به انتخاب اصلح زد. 
۴- نگاه دقیق به مناظره‌ها و مشاهده سخنان نامزد‌ها و شنیدن برنامه‌های آن‌ها برای اداره کشور یکی دیگر از راه‌های انتخاب اصلح است. 
اگرچه نمی‌توان منکر این موضوع شد که در تبلیغات انتخاباتی، نامزد‌ها برای جلب‌نظر رأی‌دهندگان، متوسل به اغراق می‌شوند، اما آنچه مهم است، اینکه نامزد اصلح باید اندیشه و برنامه مشخص داشته باشد. 
۵- نکته دیگری که برای جلوگیری از اطاله کلام می‌توان به موارد ذکر شده اضافه کرد، توجه به نگاه و نظر علما، محققان و دلسوزان مردم و نظام است. 
۶- میزان حس تعلق ملی و انقلابی و قدرت ایثارگری کاندیدا، سنجه دیگری برای تشخیص نامزد اصلح است؛ کسی که قدرت ایثارگری و ازخودگذشتگی بیشتر برای کشور و مردم داشته و باور به ظرفیت و توان داخلی را ملکه ذهن خود کرده باشد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار